<script type="text/javascript"> supportsframes = false </script>

Gabriela - Press

České kalendáře

Nádherné ženy budou zdobit stránky kalendářů do skončení věků a je to tak dobře. Naši fotografové každým rokem stále důrazněji dokazují, že i v Čechách nebo na Slovensku vznikají kalendáře srovnatelné s tím nejprestižnějším ze všech.



Nádherné ženy budou zdobit stránky kalendářů do skončení věků a je to tak dobře. Naši fotografové každým rokem stále důrazněji dokazují, že i v Čechách nebo na Slovensku vznikají kalendáře srovnatelné s tím nejprestižnějším ze všech.

„Jeden z nejlepších kalendářů na světě je ten od Pirelli. Líbí se mi, že jeho tvůrci oslovili i Sophii Lorenovou a udělali jí nádherné fotky,“ dodává i přesto - nebo právě proto - ke vzoru všech módních kalendářů česká špička módní fotografi e Jakub Ludvík. Když se fotí módní kalendář, duch toho od Pirelli zkrátka jako by byl všudypřítomný. „U ženy nezáleží na věku, ale na projevu, na tom, jaký má sex-appeal, charisma, povahu a chuť do života. Ten kalendář přesně tohle vyjadřuje a o něco podobného se snažím i já.“ To, jak se Jakubovi Ludvíkovi podařilo připravit módní kalendář pro Banco Casino, se můžete přesvědčit na následujících stránkách. Stejně tak na nich najdete další kalendáře nejlepších českých i slovenských fotografů, jak je pro milovníky krásy připravili na letošek...

Stopka kuchyně

Pro společnost Stopka vytvořil kalendář světoznámý fotograf slovenského původu s maďarskými kořeny Robert Vano. „Snímky mají náboj díky hře stínů a světla,“ nadšeně se svěřovala slovenská bohyně Andrea Verešová, jež v kalendáři pózuje. Fotografi e pro prodejce luxusních interiérových zařízení, jenž letos slaví jubilejní desáté výročí působení na českém trhu, vznikly už loni v srpnu a pro šestadvacetiletou slovenskou modelku znamenaly první spolupráci s Robertem Vanem. K velkolepému křestu kalendáře, jehož celý podtitul zní „Andrea Verešová pro spol. Stopka“, došlo v prosinci ve firemním showroomu. Příchod Andrey byl hostům do poslední chvíle utajen, koridorem tajemných postav mnichů se svícemi ji nakonec přivedl slavný fotograf a společně přinesli kalendář ke křtu. Mimochodem, Robert Vano loni ještě stihl nafotit kalendář Jungle Girl pro firmu Alcan. Šlo o neméně prestižní záležitost - loňský kalendář pro tuto firmu totiž nafotila kanadská hudební superstar Bryan Adams a v hledáčku jeho objektivu se zaskvěla obnažená Tereza Maxová. Vano zvolil jinou krásnou modelku, totiž Lenku Josefi ovou, jež se po právu pyšní přízviskem česká Claudia Schiffer...

Banco Casino

Rovnou tři kalendáře připravil pro tenhle rok fotograf Jakub Ludvík - temperamentní muž v šátku, který nemá rád retuš, prázdné lidi a „primitivní blondýny“. Pro nejznámější z nich ho ale momentálně některé nemají dvakrát rády. O lechtivém kalendáři pro pražské Banco Casino s pózujícími mladými herečkami se totiž začalo mluvit dřív a mnohem víc, než by si samy přály. Důvod? Rozmázl se v bulváru. „Udělal se z toho skandál, ale přitom jsou to ,jen‘ krásné fashion fotky. Ač se tady experimentuje s nahotou, je velmi skvostná a neurážející, vlastně ani není nic vidět. Stěžejní jsou šperky Swarovski a umělecký záměr. Některé dívky teď podléhají tlaku okolí a mají z toho špatný pocit, stydí se, i když není za co,“ hájí práci Ludvík. Ty, kteří nemají s focením a především s Jakubem Ludvíkem žádné zkušenosti, občas profesionální drezura a vypjatá atmosféra v ateliéru překvapí. Ludvík ale spoléhá na léčbu šokem. „Pokud člověk focení nerozumí, nemůžete se s ním o tom bavit. Můžete ho vyhecovat k tomu, aby dokázal to nejlepší, co do té fotky potřebujete dostat. Zasvěcovat ho do řemesla je ale úplný nesmysl. Stejný nesmyl je používat zrcadla, jak si někteří ,zákazníci‘ přejí. Kam by se pak ale koukali? Fotograf musí řídit jejich oči! Fotograf musí řídit jejich pocity. On je ten Bůh!“ říká nekompromisně Jakub Ludvík „U komerční fotky musí ty lidi ,přeřvat‘ jako režisér. Když je nenápadný režisér, tak se práce nedokončí. Ze štábu se začne ozývat spousta výkřiků, které by si jinak nikdo nedovolil a které zdržují. My se ale nepohybujeme v takových rozpočtech, abychom si mohli dovolit dělat jednu věc půl roku. Musíte mít totální respekt, ale zároveň být tím poetou, který dokáže citlivě pohladit, vzrušit a rozvášnit.“ Na zdech obrovského ateliéru Jakuba Ludvíka u Staroměstského náměstí byste našli zvěčněnou snad každou českou osobnost. Fotí se tady pan prezident, nejznámější herci a zpěváci a samozřejmě modelky. Když se zeptáte na spolupráci se zahraničními hvězdami, zavede vás kouzelník objektivu k Bruceovi Willisovi a guvernérovi Arnoldovi. Vedle Simony Krainové a jejích kamarádek se na zdi usmívá i paní Paroubková. Na práci svých kolegů se stejnou specializací kritizuje neúměrné retušování, které
fotografované lidi zkrášluje. „Nepochopili, že retuš neznamená vymazání základních rysů člověka. Jak fotografové, tak grafi ci podléhají nesmyslným přáním zákazníků, kteří už vůbec nevědí, co se děje, a pak to dopadá katastrofálně,“ říká rezolutně a přistupuje k svojí černobílé fotce Hapky a Horáčka, která je dělaná ručně bez retuší. „Retušovat nemusíte nic, všechno se dá nasvítit. Fotografové mají světu něco přinést. Jinak se může kdokoli vyfotit digitálem, odnést to do studia a tam se nakreslit. A až bude se svým partnerem v posteli, může si dát ten obrázek na obličej.“ Fotí pro prestižní časopisy, fotí luxusní kalendáře a reklamní kampaně, na českou společnost má ale přesto velmi osobitý pohled. „Většina lidí, kteří jsou někde, jsou nic. To nic ovládlo tuhle sféru a tomu odpovídají výsledky. Takhle vznikají i z dobré věci negativní posuny a informace. Dřív to bylo jinak. Ať se vrátí služky ke služkám a přijdou sem lidi, kteří mají vzdělání nebo talent a začnou něco tvořit.“ Říká se, že každá žena je krásná anebo že se z každé dá udělat aspoň krásná fotka. Pravda je ale ještě trochu jinde. „Funguje to jako u foťáku - negativ a positiv. Přijde sem nenápadná brýlatá myška, která na první pohled nezaujme. A najednou když sundá brýle, začne z ní vycházet krása a fotogeničnost. Pak se před tebe postaví primitivka v Ripley, s natočenými vlasy a make-upem, z jejíž klasické krásy se před objektivem stává tupost. To je ten svět zvaný fashion. Missky by stále nejradši soutěžily a něco ukazovaly, a tak se snaží, až už nic lepšího neudělají. Věřím v nějakou vyváženost. Zatímco na hezký holce opravuješ chyby, obyčejnou holku nasvítíš a cokoli udělá, je úplná poezie talentu.“ Silvia Horváthová in Roberto Cavalli

Krása slovenských žen je pověstná po celém světě a jako by platilo, že čím menší město na východ od našich hranic, tím se ženská nádhera a živočišnost zvyšuje. Rodačka z Michalovců, modelka Silvia Horváthová, je toho důkazem - koneckonců pro své estetické kvality už dávno přesáhla hranice státu mezi Dunajem a Tatrami. Nevíme, co znamenal její rozchod se slovenskou celebritou Vilom Rozborilom pro ni, ale pro svět modelingu - a tedy i pro nás - to bylo jednoznačně přínosné. Silvia se dnes totiž znovu věnuje především své práci, a tak to má být. Před několika měsíci získala lukrativní nabídku pro Fashion TV. Právě tam se také seznámila se slavným návrhářem a designérem Robertem Cavallim, jemuž ihned padla do oka. Přátelství s Cavallim rovněž stálo u zrodu jejího jedinečného kalendáře, jenž nafotil slovenský módní guru Martin Machaj. Nejde sice o výroční kalendář slovutného italského návrháře (z jeho díla musíme upozornit také na báječnou řadu slunečních brýlí), ale právě on Silvii zapůjčil veškeré oblečení a doplňky. Kromě šatů pyšnících se přídomkem toho nejvyššího luxusu, a tedy i ceny, se důležitým inventářem kalendáře stala také rozličná zvířena. „Největší šok jsem zažila, když mě strčili do ohrady s koňmi nebo když mi na zápěstí posadili sokola. Zvlášť s dravcem v ruce jsem měla skutečně strach, ale na druhé stranu jisté nebezpečí k modelingu patří,“ prohlašuje Silvia Horváthová, která se ve slovenských médiích proslavila rovněž tím, že s chutí před hledáčky fotoaparátů a kamer ukazuje svůj věru výstavní silikonový dekolt. Koneckonců, ani v případě photoshootu pro svůj kalendář se Silvia nechovala příliš cudně a na řadě fotografi í jsou zakryty její vnady vskutku jen minimálně. Silvii nejvíce dráždí, že o ní slovenský bulvár vytrvale píše jako o expřítelkyni Vila Rozborila vzdor tomu, že s nejpopulárnějším slovenským moderátorem už nežije. Jsme se jisti, že po vydání kalendáře se bude psát o to víc. Agentka 007 Mediálně patrně nejdiskutovanějším kalendářem pro letošní rok - alespoň poměřeno světem společenských rubrik a tabloidů - byl během podzimu počin Simony Krainové jako Bond Girl. Kalendář nazvaný Agent 007, který je, jak tvrdí tvůrci vtipný, zábavný a sexy, se svezl na vlně zájmu o nový díl Jamese Bonda Casino Royale a Krainová & spol. svůj brilantní marketingový tah koneckonců nijak nezakrývají, ba naopak. Übersexy blondýna Krainová považuje bondovský kalendář za kus svého splněného snu. Snímky, na nichž se podílel fotograf Dylan Don Dirk a tým Simoniných nejbližších spolupracovníků a přátel, vznikaly během loňského léta v Turecku. Fotografi e jsou nastylované přesně tak, aby co nejvěrněji kopírovaly zejména staré bondovky jako Goldfi nger či Thunderball - jen místo neohroženého agenta Jejího Veličenstva se zálibou v zabíjení, lámání ženských srdcí a suchého martini na nich dominuje uhrančivá blondýna. Obsese britským filmovým agentem číslo jedna se u Krainové nezastavila jen u nafocení bondovského kalendářního photoshootu. Během natáčení poslední bondovky Casino Royale u nás se dokonce seznámila s nejnovějším představitelem hlavního hrdiny, britským charakterním hercem Danielem Craigem, jehož je - navzdory obecně panujícímu negativismu - velkou příznivkyní. Jejich setkání vyvrcholilo Craigovým příslibem, že se zúčastní slavnostního křtu kalendáře v Praze. K tomu už bohužel nedošlo, protože marketingové povinnosti jej nakonec zanesly do dalekého Tokia. Byť křest v pražském Joe Café provázela řada dalších nečekaných událostí - Krainová dorazila s dvouhodinovým zpožděním a náhradní kmotra Halina Pawlowská nepřijela vůbec - přesto se známá modelka dočkala výsledkem tohoto fotografi ckého počinu zaslouženého bondovského happy endu...

Stock a Iva

Už v polovině října roku 2006 společnost Stock Plzeň-Božkov slavnostně představila exkluzivní kalendář, který se již několik let může chlubit přízviskem „český Pirelli“. Po Simoně Krainové, Andree Vránové nebo Jitce Kocurové se hlavní postavou jubilejního již pátého kalendáře Stocku pro rok 2007 stala jedna z nejkrásnějších českých žen vůbec - modelka Iva Kubelková. Aby byl výsledek dokonale reprezentativní, celý realizační tým kalendáře už v hloubi loňského roku odcestoval do Benátek, na jejichž ulicích a vodních kanálech se fotilo. Interiéry pak pocházejí z luxusního benátského hotelu Dei Dogi. Fotograf Jaroslav Šimandl spolu s celým realizačním týmem odvedl dobrou práci, z jehož výsledku se může těšit opravdu jen hrstka vyvolených. Kalendář firmy Stock Plzeň-Božkov je samozřejmě neprodejný a jeho vydání (tak jak je to u podobných projektů zvykem) doprovázely protesty takzvaných strážců mravnosti, jimž se Iva Kubelková zdála až příliš nahá. Ať už šlo o skutečnost nebo jen marketingový tah, navzdory všem těmto hlasům zde musíme slavnostně odpřísáhnout, že kalendář je nafocený nejen dobře, ale i vkusně, takže žádné důvody k pohoršení tu samozřejmě nejsou.

Foto popis| „Kalendář kalendářů“ Pirelli už mnoho desítek let posouvá hranice módní fotografie o hodný kus dopředu. O pořádný poprask nad jeho letošním vydáním se zasloužily zejména fotografie Sophie Lorenové. Na našem snímku herečka Penélope Cruz.
Foto popis| V hlavních úlohách kalendáře Banco Casino zleva: Eva Ujfaluši, Zuzana Belohorcová, Klára Medková a Gabriela Partyšová.
Foto popis| Silvia Horváthová zaujala naši módní redaktorku Ruth natolik, že s ní nafotila celou fashion story. Výsledky můžete spatřit na straně 78.
Foto popis| I když by se mohlo zdát, že Iva Kubelková má nejsvětlejší chvíle své modelingové kariéry za sebou, kalendář božkovského Stocku je důkazem pravého opaku.
Foto autor| foto: pirelli.com a archivy firem